9 mei 2019 | TU Delft heeft een jaar geleden een modern onderwijsgebouw gerealiseerd genaamd PULSE (http://campusdevelopment.tudelft.nl/project/pulse/Pulse – Campus Development – TU Delft). Vandaag heb ik tijdens de experience day, een rondleiding door PULSE gehad. Tijdens deze dag heb ik verder een tweetal workshops bijgewoond, via een poster een inkijkje gegeven in de onderzoeksresultaten van het onderzoek naar de inzet en toepassing van technologierijke learning spaces in het hoger onderwijs in Nederland waarvoor we 28 instellingen hebben geinterviewd. Daarnaast heb ik voor het eerst in mijn carrière deelgenomen aan een paneldiscussie over learning spaces.
PULSE sluit aan bij nieuwe inzichten met betrekking tot onderwijs en learning spaces door de inrichting van zowel informele als formele learning spaces. Een aantal ruimtes zijn technologierijk ingericht waardoor samenwerkend leren en locatie onafhankelijk leren worden ondersteund. In iedere ruimte zijn plekken waar met whiteboard markers op de muren geschreven kan worden. Naast High-tech, heeft PULSE ook een ruimte zonder techniek. In deze techniekloze ruimte staan verrijdbare stoelen wat een flexibele indeling van de ruimte mogelijk maakt. Stopcontacten en monitoren ontbreken in deze ruimte met als doel het faciliteren van werkvormen zonder techniek. Activerende didactiek staat in dit gebouw centraal dat op diverse manieren vorm kan worden gegeven in flexibel in te richten learning spaces.
Rob Mudde (Vice President Education TU Delft) sluit in zijn presentatie waarin hij het heeft over onderwijs van de toekomst, aan op mijn visie op onderwijs: Onderwijs gaat in de toekomst wezenlijk veranderen waarbij Blended learning een steeds grotere rol gaat spelen. Op de campus ontwikkelen de studenten sociale vaardigheden, samenwerkend leren, gevoel voor ethiek & moraal en leren ze omgaan met diversiteit. Het maken van een community en faciliteren van contacten daar is een belangrijke rol voor de campus weggelegd. Op de campus moet een veilige leeromgeving zijn waar studenten mogen falen en leren van hun fouten.
Timo Kos heeft duidelijk gemaakt op welke manier de nieuwe Learning spaces binnen TU Delft tot stand zijn gekomen. De rol van een Teaching lab is daarin essentieel geweest.
In de Sessie over de pedagogische implementatie van learning spaces werd mij duidelijk op welke wijze blended learning een podium binnen deze Universtiteit heeft gekregen. Er is een Teaching Academy ingericht waarbinnen workshops en BKO trainingen worden georganiseerd. De Teaching Academy heeft interessante ontwikkelingen doorgemaakt waar ik nog meer over wil weten. Trainingen over de didactische inzet van de learning spaces zijn nog in ontwikkeling.
Ik was gevraag op op basis van mijn expertise in learning spaces, deel te nemen in de paneldiscussie. Dit is voor mij de eerste keer dat ik panellid was en ik kijk hier positief op terug. Binnen het panel zijn onder andere de stellingen: “Leidt blended learning ertoe dat we minder of meer onderwijsruimtes nodig hebben?” en “Als er meer zelfstudie/online leren plaatsvindt, welke meerwaarde kan een campus dan hebben?” behandeld. De opkomst op deze dag was aanzienlijk met 110 deelnemers.
Vanuit SURF starten we een SIG Learning spaces op. Mocht je bij de SIG kick-off bijeenkomst aanwezig willen zijn die op woensdag 22 mei plaatsvind, laat het me dan weten. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we de resultaten van het TLT/SURF onderzoek naar learning spaces in het Nederlandse hoger onderwijs dat Jos Fransen en ik onlangs hebben afgerond. Daarnaast staan we stil bij de opbrengsten van de studiereis naar Californië in februari van dit jaar waarbij we diverse Amerikaanse learning spaces hebben mogen zien en het ELI congres hebben bijgewoond.