Online lesgeven, is dat een optie? Hoe dan?

12 maart 2020 – Het Corona virus heeft de hele wereld in zijn greep. Regio’s zijn afgesloten van de buitenwereld en vandaag is bekend gemaakt dat ook het hoger onderwijs in Nederland tot 1 april in fysieke vorm niet doorgaat. In de huidige tijd van technologische mogelijkheden, zijn er diverse opties om het onderwijs toch door te laten gaan, in aangepaste vorm. Diverse instellingen, zo ook Hogeschool Inholland, experimenteren met technologierijke learningspaces (klaslokalen van de toekomst) waarbij plaats onafhankelijk (synchroon) onderwijs kan worden aangeboden. Technologierijke learningspaces zoals een hybride classroom (studenten kunnen zowel fysiek als virtueel deelnemen) of een virtuele classroom (een virtuele les vanuit een studio) zijn ontwikkelingen die in deze tijd van crisis ingezet kunnen worden om onderwijs te verzorgen. Hogeschool Inholland, Universiteit Utrecht, NHL Stenden en Tilburg Universiteit beschikken over een ruimte waarin multi-locatieleren mogelijk wordt gemaakt.

Naast technologierijke learningspaces, kan ook software multi-locatieleren ondersteunen. In de teams omgeving van Office 365 en via Skype is het mogelijk om onderwijs te verzorgen aan groepen studenten. Ook vergaderingen kunnen via deze tools doorgang vinden. Andere software zoals Zoom, biedt de trainer of docent ook de mogelijkheid om de studenten in z.g.n. break-outrooms samen te laten werken, waarna ze plenair (aan de groep) de resultaten van die samenwerking terugkoppelen.

Het lesgeven in een online omgeving, is niet 1-op-1 te vergelijken met face-to-face onderwijs. Allereerst kost het aandacht van zowel docent als student om met de technologie te leren werken. Het opdoen van ervaring in kleine setting is aan te raden wanneer je hiermee gaat experimenteren. Daarnaast vraagt dit echt wel wat van je didactiek. De werkvormen dienen aan de online omgeving aangepast te worden. De werkvormen die je in de online omgeving kunt uitvoeren, zijn afhankelijk van de software of technologierijke learningspace die je tot je beschikking hebt. Daarnaast is de ervaring van zowel de docent als de student met de techniek een factor die het succes van je online onderwijs beïnvloedt.

Adviezen voor het verzorgen van online onderwijs of trainingen:

1.      Stem je werkvormen af op de mogelijkheden die de leeromgeving je biedt

2.      Experimenteer met een kleine groep (bijvoorbeeld je collega’s) om de techniek onder de knie te krijgen voordat je deze bij studenten gaat inzetten

3.      Zorg voor technische ondersteuning (van een ervaren collega bijvoorbeeld) wanneer je nog weinig ervaring hebt met de leeromgeving

4.      Verdeel je aandacht over alle aanwezige studenten. Dat gaat gemakkelijker in een hybride of virtuele classroom omdat dan alle virtuele studenten, ook wanneer ze niet aan het woord zijn, continue in beeld zijn.

5.      Vergeet niet de studenten die bij Zoom, Skype of MS Teams niet in beeld zijn bij de bijeenkomst te betrekken.

6.      Voorzie de studenten van een uitgebreide instructie. Een screencast (weblecture) waarin je het e.e.a. uitlegt en voordoet helpt bij de adoptie van de techniek.

7.      Start de eerste les met een plenaire uitleg van de leeromgeving zodat de deelnemers weten hoe ze documenten kunnen delen, of een break-outroom kunnen gebruiken.

8.      Hoe meer ervaring je opdoet in een leeromgeving, hoe beter het gaat.

Wil je meer informatie over het online verzorgen van trainingen of heb je ondersteuning nodig? Neem dan contact met me op.

Bronnen

  • Griffioen, E, Fransen, J. (2019). Verkennend onderzoek naar technologierijke learning spaces in het hoger onderwijs. Retrieved from https://www.inholland.nl/onderzoek/publicaties/verkennend-onderzoek-naar-technologierijke-learning-spaces-in-het-hoger-onderwijs
  • Griffioen, E. (2016). De Betrokkenheid en Prestatie van Eerstejaars HBO Toerisme Studenten in een Geflipte Leeromgeving.
  • RIVM. (2020, 03 12). Rivm. Opgehaald van: Actuele informatie over het nieuwe coronavirus (COVID-19): https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus
Need Help? Chat with us