Masterclasses

Er zijn verschillende masterclasses waarvoor je bij Didactivate terecht kunt. Elk van deze masterclasses duurt één tot anderhalf uur en staat in het teken van een bepaald thema. Welke masterclass je het best kiest, hangt natuurlijk van jouw wensen af. Onderstaand vind je enkele voorbeelden van masterclasses die je kunt volgen, maar in overleg is er nog veel meer mogelijk.

Ontwerpen van online of blended onderwijs – deel 1

Tijdens deze masterclass staat online interactie hoog in het vaandel. Ook leer je hoe je in de praktijk je online onderwijs effectiever maakt. Aan het begin van de masterclass krijg je een voorbeeld van een effectief ingerichte ‘blenden wave’ te zien. Hierin komen de interactiemomenten en bijbehorende doelen sterk naar voren. We beantwoorden in één tot anderhalf uur onder andere de volgende vragen:

  • Wat is interactie?
  • Hoe kun je een blended wave benutten?
  • Hoe kan een effectief ingerichte blend er uitzien?
  • Welke tips en tricks kun jij inzetten om je onderwijs te activeren?

Ontwerpen van online of blended onderwijs – deel 2

 In deze sessie gaan we in op de vijf fases van effectieve didactiek en hoe je deze kunt benutten voor jouw synchrone en asynchrone onderwijs. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Met welke fases van effectieve didactiek mag je rekening houden in je onderwijs?
  • Welke leeractiviteiten en werkvormen passen bij welke didactische fase?
  • Welke didactische fase past waar in je ontwerp?

Technologierijke learningspaces – hybride en connected classrooms

De ontwikkeling van hybride onderwijs waarbij de studenten zowel fysiek als virtueel een les bij kunnen wonen is hard gegaan. Bij deze masterclass gaan we in op manieren waarop je onderwijsruimtes kunt inrichten in de anderhalve-meter-maatschappij. Hierbij staan we stil bij verschillende vormen en de didactische implicaties hiervan voor zowel docent als student. De doelgroep van deze sessie bestaat uit ICT/IVT-medewerkers, managers, beleidsstaf of docenten. De volgende vraagstukken kunnen we centraal stellen

  • Wat zijn learningspaces?
  • Voor welk doel zet je welke learningspace in?
  • Wat zijn de do’s en don’ts bij het inzetten van een specifieke learningspace?
  • Wat zijn de kansen maar ook uitdagingen van learningspaces?
  • Welke stappen neem je als docent in het benutten van learningspaces?
  • Voor welke situaties zet je een hybride klaslokaal in?
  • Welke leeractiviteiten/werkvormen lenen zich voor de lokalen?
  • Waar moet je rekening mee houden vanuit didactische perspectief?
     

Peerfeedback

Peerfeedback is een bewezen effectieve leeractiviteit. Tijdens deze masterclass komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Waar moet je aan denken bij het organiseren van peerfeedback?
  • Wat is peerfeedback en wat is peerreview?
  • Hoe script je peerfeedback?
  • Hoe stel je criteria voor peerfeedback op?

Ontwerpen van online vaardighedenonderwijs

In deze masterclass gaan we in op het stimuleren van online interactie in onderwijs. Je krijg een aantal praktische handvatten mee voor jouw eigen online onderwijspraktijk. We bespreken voorbeelden van een effectief ingerichte ‘blended wave’ voor theoretisch onderwijs en vaardighedenonderwijs, waarin je de interactiemomenten met bijbehorende doelen terugziet. De volgende vragen worden daarbij behandeld:

  • Wat is interactie?
  • Hoe kun je een blended wave benutten?
  • Hoe kan een effectief ingerichte blend in vaardighedenonderwijs er uitzien?
  • Welke tips en tricks kun jij inzetten om je vaardighedenonderwijs te activeren?

Inzet van online tools om je synchrone onderwijs te activeren

 In deze masterclass ga je de mogelijkheden van een aantal digitale tools ervaren. Voorbeelden hiervan zijn mentimeter, Kahoot, Padlet en Miro. Deze tools kun je inzetten om je online onderwijs te activeren en om de lestijd efficiënt en effectief te benutten. Het activeren van studenten stimuleert hun motivatie en betrokkenheid. De aangereikte tools kosten niet veel voorbereidingstijd, zijn laagdrempelig, zijn gratis te gebruiken en leveren veel extra energie op. Deze masterclass beantwoord onder andere de volgende onderwerpen:

  • Waarom benut je online tools? Voor welk doel? OF Voor welk doel kun je online tools inzetten?
  • Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van online tools?
  • Wat kun je praktisch met een online tool?
  • Hoe werkt een online tool?
  • Zelf aan de slag!

Inzet van video in leertrajecten

Welke vormen van video kun je voor welke leeractiviteiten en doeleinden inzetten? Deze masterclass sluit aan op de vijf fasen van activerende didactiek en beantwoord de volgende vragen:

  • Welke vormen van video zijn er?
  • Voor welk doel kun je video inzetten?
  • Hoe draagt video bij aan effectieve didactiek?
  • Hoe kun jij video in jouw onderwijs gaan benutten?

Kennisclips maken

Kennisclips zijn effectief inzetbaar in je onderwijs. Met name kennisoverdracht en instructie kun je middels een kennisclip effectief op studenten overbrengen. In deze masterclass gaan we in op de onderwerpen:

  • Wat zijn kennisclips?
  • Hoe maak je kennisclips?
  • Wat zijn criteria waar een effecteive kennisclip aan moet voldoen?

Verbeteren van bestaande kennisclips

Je oefent praktisch met het invoegen van een quiz in een kennisclip met behulp van MS Stream en door gebruik te maken van tijdscoderingen. Ook laat ik zien hoe je je video vindbaar kunt maken. In de masterclass ‘inzet van video in leertrajecten’, wordt verder ingegaan op de mogelijkheden die video biedt. In deze sessie komen bespreken we:

  • Wat zijn de kenmerken van een effectieve kennisclip?
  • Hoe maak ik mijn video vindbaar?
    Welke mogelijkheden heb ik om de
  • kwaliteit en effectiviteit van mijn kennisclips te stimuleren?